کد مطلب:280218 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:211

اعمال نیمه شعبان
از جمله ازمنه و اوقاتی كه اختصاص به حضرت صاحب العصر و الزمان (ارواحنا فداه) دارد، شب و روز نیمه ی شعبان است و اختصاص این شب و روز مبارك نسبت به آن حضرت از چند جهت است:

یكی برای آنكه شب ولادت با سعادت و شرافت آن حضرت است (ارواح العالمین فداه) به قول اصح.

دیگر، شب قسمت آجال و ارزاق عباداست و شب ثبت كردن وفد حاج است، همچنانی كه در شب قدر می شود،و سید بن طاوس (قدس سره) در كتاب «اقبال» بعضی احتمالات در این خصوص ذكر كرده است كه باید ملاحظه شود. در هر صورت، قسمت آجال و تقسیم ارزاق و غیرها مخصوص وجود مقدس امام عصر است (ارواحنا فداه) واوست حافظ لوح محو و اثبات:

بهم یمحو الله ما یشاء و یثبت و انهم ام الكتاب.

و دیگر، موافق حدیثی كه در «بصائر الدرجات» است كه از حضرت ابی عبدالله (علیه الصلوة و السلام) روایت نموده كه آن حضرت فرمودند:

به درستی كه اعمال عرضه می شود بر من در هر روز پنج شنبه، پس چون ماه نو می شود، كامل می شود. پس در نصف ماه شعبان عرضه می شود آن اعمال بر پیغمبر خدا و امیرالمومنین علی (علیهما



[ صفحه 217]



الصلوة و السلام)، پس نوشته می شود در ذكر حكیم.

واضح است چنین امر بزرگی در این شب مبارك بدون حضور مقدس امام عصر (ارواحنا فداه) نخواهد شد. و این خود منصبی است عظیم، و شغلی است جسیم، و شانی است فخیم، كه در تمام ارضین و سموات، مخصوص آن وجود مقدس مبارك خواهد بود، لا غیر.

و دیگر، شب نزول ارواح یكصد و بیست و چهار هزار پیغمبر است كه از آن جمله پنج پیغمبر اولوالعزم است كه:«نوح» و «ابراهیم» و «موسی» و «عیسی» و «محمد» است (صلی الله علیهم اجمعین) كه به زیارت حضرت سید الشهداء (صلی الله علیه و آله) می آیند. و تو می دانی كه از جمله ی زائران حضرت سید الشهداء (علیه السلام) نیز در این شب، حضرت حجت است (عجل الله فرجه) و ملاقات و مصافحه ی امام عصر با یكصد و بیست و چهار هزار پیغمبر، خود امری است عظیم كه تقریری و تحریری نیست. و مصافحه ی آن ارواح معظم با چنین سلطانی اعظم، كه ولی كاینات و حجت بر تمام ارضین و سموات است، مانند مصافحه ی با تو و سایرین در آن شب كه زیارت حضرت ابا عبدالله (ارواح العالمین فداه) را می نمائی نیست. كه تا به حال چگونگی این مصافحه را ندانسته ای، بلكه شاید این مسئله را تاویل می كنی، بلكه شاید اعتقاد كاملی به این كیفیت نداشته باشی. خلاصه، باید در این شب مولود مبارك، تكاهل و تساهل از طاعت و عبادت و احیاء آن به قدر استطاعت ننمائی، كه مبادا خدای نكرده جزو اشقیا باشی، زیرا كه در خبر رسیده است كه:

فلا یضعف عن قیام تلك اللیلة الا شقی.

و زیارت كنی حضرت حجت را (ارواحنا فداه) به زیارتی كه مخصوص شب نیمه ی شعبان است كه اول آن این است:

اللهم بحق لیلتنا هذه و مولودها و حجتك و موعودها...



[ صفحه 218]



و به اوراد و اذكار و صلوات و دعواتی كه مخصوص به این شب مبارك است. عمل نموده، اكثر دعوات خود را دعای به وجود مبارك امام عصر (ارواحنا فداه) قرار دهی، و بخوانی دعای كمیل و نمازهای وارده ی مخصوصه و اذكاری كه مفصلا در كتب عبادات عربی و فارسی ثبت و ضبط است كه شاید اسم تو در ذكر حكیم جزو سعداء ثبت شود.



[ صفحه 220]